Obwodnica Zambrowa stanowi kluczowy odcinek w ramach drogi ekspresowej S8, która została zaprojektowana w taki sposób, aby z powodzeniem omijać zarówno miasto Zambrów, jak i pobliską wieś Wiśniewo.
Ta strategiczna inwestycja ma na celu znaczną poprawę komunikacji w regionie, co przyczyni się do zmniejszenia ruchu tranzytowego w granicach omawianych miejscowości.
Przebieg obwodnicy
Obwodnica Zambrowa jest kluczowym elementem infrastruktury drogowej, który znacznie poprawia komunikację w regionie. Rozpoczyna się kilka kilometrów przed wsią Sędziwuje i kieruje się na północ w stronę miasta. Na trasie, po zjeździe na Sędziwuje, usytuowany jest węzeł komunikacyjny, znany jako Zambrów Zachód, który umożliwia zjazd na ważne drogi krajowe, takie jak DK63 prowadząca w kierunku Łomży i Siedlec oraz DK66, łączącą Wysokie Mazowieckie i Bielsk Podlaski.
Po przebyciu obwodnicy, droga zyskuje na znaczeniu, gdyż krzyżuje się ze starym przebiegiem DK8 na węźle oznaczonym jako Zambrów Wschód. Tutaj kierowcy mają możliwość zjazdu w stronę Wiśniewa, omijając miasto z południa, co znacząco poprawia płynność ruchu.
Obwodnica odgrywa także istotną rolę w dostępie do miejscowości Sędziwuje, gdzie dojazd możliwy jest poprzez zjechanie z węzła Zambrów Zachód i skierowanie się w stronę Siedlec, a następnie skręt w prawo na rondzie. Z kolei, aby dotrzeć do wsi Wiśniewo, należy skorzystać z drogi, która krzyżuje się ze starą drogą krajową nr 8 – ul. Białostocką w Zambrowie, tuż przed węzłem Zambrów Wschód.
Całość tego przebiegu sprawia, że obwodnica Zambrowa znacząco usprawnia transport oraz zabezpiecza ruch tranzytowy w regionie.
Obecna sytuacja
Na przełomie maja i czerwca 2008 roku Minister Infrastruktury podjął kluczowe decyzje dotyczące lokalizacji obwodnicy Zambrowa, co zainicjowało proces wykupu gruntów niezbędnych do budowy. Do wykupu było przeznaczonych aż 480 działek, co stanowiło znaczący krok w realizacji projektu.
W drugiej połowie 2008 roku na obszarze, gdzie miała przebiegać obwodnica, przeprowadzono prace archeologiczne. Dnia 31 marca 2009 r. ogłoszono przetarg na budowę. Tego samego dnia wydano również decyzję środowiskową, co oznaczało, że wszystkie formalności były na właściwej drodze. Następnie, 20 kwietnia 2009 roku, wojewoda podlaski, Maciej Żywno, zatwierdził pozwolenie na budowę, co otworzyło drzwi do kolejnych etapów projektu. Wśród uczestników przetargu znalazły się 14 firmy oraz konsorcja, które musiały spełnić określone warunki I etapu przetargu. Po tym etapie nastąpiła selekcja uczestników, którzy zostaną zaproszeni do II etapu, w którym przedstawione zostaną oferty cenowe.
W sierpniu 2009 r. zakończono przetarg na budowę obwodnicy. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Bilfinger Berger, która zaoferowała realizację projektu za 325 milionów złotych, co było najniższą ceną wśród wszystkich przedstawionych ofert. Niestety, planowane na wrzesień podpisanie umowy pomiędzy GDDKiA a firmą nie mogło dojść do skutku z powodu odwołania jednego z przegranych konsorcjów do Krajowej Izby Odwoławczej.
W październiku 2009 roku Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła wszystkie odwołania związane z przetargiem, potwierdzając tym samym jego ważność. Dzięki temu, 9 listopada 2009 r. firma Bilfinger Berger podpisała umowę z podlaskim oddziałem GDDKiA w Urzędzie Miasta Zambrów na budowę zarówno obwodnicy Zambrowa, jak i pobliskiej wsi Wiśniewo. Realizacja projektu zakończyła się sukcesem, a obwodnica została otwarta 2 października 2012 roku. W ramach tego kontraktu powstała także Południowo-wschodnia obwodnica Zambrowa, która łączy odcinek Poryte-Jabłoń z ul. Ostrowską w Zambrowie (dawny przebieg DK8).
16 grudnia 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła nowy przetarg dotyczący opracowania studium korytarzowego dla drugiego etapu budowy południowo-wschodniej obwodnicy Zambrowa. W ramach tego przedsięwzięcia wybrana firma ma zaproponować kilka wariantów przebiegu trasy, w tym dwa zależne od zakończenia trasy na skrzyżowaniu z obecnym przebiegiem drogi krajowej nr 63. W planach jest również zbudowanie dodatkowej wschodniej obwodnicy, która połączy ruch z drogi krajowej nr 66 z główną obwodnicą, omijając Zambrow od wschodu i docierając do węzła Zambrów Wschód. Ta sytuacja może sugerować, że w przyszłości ww. węzeł będzie wymagał przebudowy w związku z zwiększonym ruchem drogowym.
Przypisy
- GDDKiA przeanalizuje minimum 8 wariantów obwodnicy Zambrowa – Zambrowiacy.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- Ekspresowo do Warszawy - nie tak szybko. Skarga na przetarg zatrzymała budowę - poranny.pl [online], www.poranny.pl [dostęp 25.11.2017 r.]
- Rusza budowa obwodnicy! - wspolczesna.pl [online], www.wspolczesna.pl [dostęp 25.11.2017 r.] (pol.).
- Wyborcza.pl [online], bialystok.wyborcza.pl [dostęp 25.11.2017 r.]
- SkyscraperCity - View Single Post - [S8/DK63] Obwodnica Zambrowa i Wiśniewa [online], www.skyscrapercity.com [dostęp 25.11.2017 r.] (ang.).
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Cmentarz jeńców radzieckich w Zambrowie | Pruszki-Jabłoń | Olimpia Zambrów | I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Konarskiego w Zambrowie | Wieża ciśnień w Zambrowie | Cmentarz w Zambrowie | Południowo-wschodnia obwodnica Zambrowa | Stadion Miejski w ZambrowieOceń: Obwodnica Zambrowa