Południowo-wschodnia obwodnica Zambrowa to ważny projekt infrastrukturalny, który obejmuje nowe odcinki dróg krajowych nr 63 oraz nr 66. Obwodnica ta ma na celu zmniejszenie natężenia ruchu w mieście Zambrów oraz poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
W ramach realizacji tego przedsięwzięcia, zbudowany został odcinek trasy między Porytem i Jabłoniem do ul. Ostrowskiej w Zambrowie, który został oddany do użytku w 2012 roku. Ten fragment jest integralną częścią planowanej obwodnicy Zambrowa. W przyszłości przewidziane są dalsze prace, które mają na celu ukończenie całej trasy jako element Programu Budowy 100 Obwodnic, realizowanego na lata 2020-2030.
Nazwa obwodnicy
Nazwa obwodnicy, jaką nadano w trakcie projektowania, może być myląca z uwagi na sugerowany przez nią przebieg. Wskazuje ona, iż trasa powinna omijać miasto od wschodu oraz południa, co implikuje, że zostanie połączona z drogą ekspresową S8 w rejonie wsi Wiśniewo. Dodatkowo, planowany przebieg uwzględnia biegnące w pobliżu wsie, w tym m.in. Wola Zambrzycka.
Kreator tej nazwy miał na myśli, że obwodnica rzeczywiście będzie kierować się od południa w stronę wschodnią. Generalnie, projektowana trasa będzie omijać Zambrow od zachodu i południa, co prowadzi do wniosku, że powinna otrzymać nazwę „Południowo-zachodnia obwodnica Zambrowa”.
Przebieg obwodnicy
Obwodnica południowo-wschodnia Zambrowa rozpoczyna swój przebieg w niedalekiej okolicy wsi Poryte-Jabłoń, która znajduje się przed wjazdem do Zambrowa od strony Łomży. Na tym etapie trasa kieruje się w stronę zachodnią. W pobliżu młyna i wsi Sędziwuje został zbudowany węzeł drogowy o kształcie koniczynki, znany jako Zambrów Zachód. Tam krzyżują się droga krajowa nr 63 i droga ekspresowa S8.
Po ukierunkowaniu drogi na południowy zachód, obwodnica dojeżdża do ul. Ostrowskiej, która wcześniej pełniła funkcję drogi krajowej nr 8. W tym miejscu zlokalizowano rondo, które stanowi istotny punkt komunikacyjny w tej okolicy.
Pierwotne plany przewidywały, że dalszy przebieg obwodnicy będzie zgodny z zamieszczonymi w artykule danymi, tzn. trasa miała przecinać obecnie funkcjonującą drogę krajową nr 63 w Zambrowie oraz przechodzić przez Wolę Zambrowską, kończąc się rondem, które łączyłoby ją z drogą krajową nr 66. Takie rozwiązanie spotkało się z protestami mieszkańców Woli Zambrowskiej, co doprowadziło do rewizji wcześniejszych planów.
Ostateczna trasa obwodnicy Zambrowa zostanie określona w ramach prac przygotowawczych. 16 grudnia 2020 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie studium korytarzowego, w wyniku którego mają powstać różnorodne propozycje dotyczące przebiegu obwodnicy. W ramach tego badania weźmie się pod uwagę nie tylko dotychczas planowany kurs, ale również dodatkowe dwie opcje. Propozycje te zakładają, że południowo-wschodnia obwodnica Zambrowa mogłaby się zakończyć na drodze krajowej nr 63 oraz że zbudowana zostanie wschodnia obwodnica miasta. Jej celem byłoby skierowanie ruchu z drogi krajowej nr 66 do węzła „Zambrów-Wschód” na drodze ekspresowej S8, znajdującej się pomiędzy Zambrowem a Wiśniewem.
Budowa
W dniu 9 listopada 2009 roku, firma Bilfinger Berger podpisała umowę z GDDKiA w Urzędzie Miasta Zambrów na realizację budowy głównej obwodnicy Zambrowa oraz wsi Wiśniewo. Prace budowlane trwały aż do lipca 2012 roku, kiedy to zakończono odcinek południowo-wschodniej obwodnicy, prowadzący od Porytej-Jabłoni do ronda z ul. Ostrowską.
Realizacja pozostałej części obwodnicy została uwzględniona w Programie Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Zgodnie z wstępnymi przewidywaniami, budowa południowej obwodnicy Zambrowa ma mieć miejsce w latach 2026-2028.
Protesty
Realizacja planów budowy obwodnicy stała się przyczyną znaczącego oporu społecznego w Zambrowie oraz Woli Zambrowskiej. Mieszkańcy tych terenów organizowali różne akcje protestacyjne, w tym zbieranie podpisów pod petycją adresowaną do Urzędu Miasta w Zambrowie.
W treści petycji zawarta została prośba mieszkańców o rozważenie alternatywnego wariantu trasy, który ominąłby obszar wiejski. W odpowiedzi na te zastrzeżenia, wojewoda podlaski skierował protesty do Ministra Środowiska oraz do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku.
Przypisy
- Województwo podlaskie - Ministerstwo Infrastruktury - Portal Gov.pl [online], gov.pl [dostęp 25.04.2024 r.]
- a b GDDKiA przeanalizuje minimum 8 wariantów obwodnicy Zambrowa – Zambrowiacy.pl [online], zambrowiacy.pl [dostęp 25.04.2024 r.]
- Rusza budowa obwodnicy! - wspolczesna.pl [online], wspolczesna.pl [dostęp 26.11.2017 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Stadion Miejski w Zambrowie | Obwodnica Zambrowa | Cmentarz jeńców radzieckich w Zambrowie | Pruszki-Jabłoń | Olimpia Zambrów | I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Konarskiego w Zambrowie | Wieża ciśnień w Zambrowie | Cmentarz w ZambrowieOceń: Południowo-wschodnia obwodnica Zambrowa